Fiskebloggen Dahlgren

Förvaring ReservGummi

FiskeSkapad av Johan Dahlgren 2013-09-02 15:33:37
Hej!

Som jag sade förra veckan skulle jag under helgen organisera mina gummisvansar så att det blev ordning och reda. Detta är nu gjort och det blev väldigt bra. Jag har länge tittat efter en liten väska för detta ändamål och nu har jag äntligen hittat något som jag är till freds med. Det blev en väska från Savage-Gear: Organizer Lure Bag.

Den är tvådelad. Ena sidan innehåller en beteslåda och andra sidan ett blädderblock av plastfickor.

Lådan är perfekt att ha Paddlar i och flastfickorna utmärkta till övriga svansar.

Det ända man får tänka på är att inte lägga alla svansar på samma håll i fickorna, det blir väldigt tjockt då och väskan blir svår att stänga. Lägger man dem lite omlott blir det utmärkt.

Känns skönt att ha ordning och reda. Lägg gärna en kommentar och berätta vad ni tycker.
Skall bli en ren fröjd att få svansar uppkäkade av gäddor från och med nu... :-)

• Kommentarer(1)//fiske.gol-dahlgren.com/#post474

Åter i Bloggsfären

FiskeSkapad av Johan Dahlgren 2013-08-30 17:17:20

Hej Allihopa!

Oj, vad det blev långt mellan inläggen. Jag har inte haft något driv att blogga, dock har jag inte slutat fiska. Som ni ser har bloggen bytt namn och utseende. Broder Fredrik Renz sköter sin rapportering på Facebook som ni säkert känner till.

Om inte så hittar ni honom här! Jag har bestämt mig för att köra på med bloggen själv. Jag tror ju inte att jag har så många läsare kvar smiley men jag kör på!

Lämna gärna en kommentar så ser jag kanske något litet liv i alla fall... :-)

Jag och Fredrik var iväg 2 heldagar under våren som för min del resulterade i en fin 6:a (ej vägd) samt lite mindre fiskar.

Senaste turen gick till Blekinge, jag och Jonas stack iväg och hade jättetrevligt fiske. Fina vindar och behaglig temperatur samt bra fiske gjorde detta till en kanondag. Vi landade 20 gäddor med en topp på 8.7 (vägd). Supertack för denna dagen Jonas, du skall bara lära dig att skilja på broms och koppling när du skiftar till automatlåda... :-)

Jag vill dock poängtera att Jonas fullkommligt krossade mig i antal gäddor även om jag hade lyckan att fånga den stora.

Till sist vill jag också berätta att jag har inhandlat en ny lite mindre väska för att kunna organisera mina gummisvansar. Innan har jag haft alla i en stor kraftig platspåse men det funkar inte längre, ordning och reda skall det vara. Detta skall fixas till i helgen.

Jag lägger upp bilder samt recension i början på nästa vecka.

Ha det!

• Kommentarer(4)//fiske.gol-dahlgren.com/#post473

Spö från Svartzonker

FiskeSkapad av Johan Dahlgren 2012-10-26 17:23:21
Som ni kanske vet har spöna från svartzonker nu landat i butikerna. Två härliga gäddpåkar finns nu tillgängliga, ni hittar dem här:

Jerkspö

Spinnspö

Skynda och köp!

• Kommentarer(0)//fiske.gol-dahlgren.com/#post472

Blekinge

FiskeSkapad av Johan Dahlgren 2012-10-19 06:38:05
Jag och Jonas har varit uppe i Blekinge och kört ett pass. Rejält med vind höjde humöret på morgonen. Dock börjar dagen ganska segt men framåt förmiddagen har plötsligt Jonas en 20+ som följare. Enda problemet är att det inte är en gädda utan en säl. Lyckligtvis hugger inte sälen på Jonas McMy, det hade nog blivit en intressant fight! Sälen fortsätter att förfölja oss men till slut lyckas vi skrämma iväg den, trevlig naturupplevelse men nu var det ju gädda vi skulle fiska. Ösregn och galna vindar gör det svårt för oss under dagen men vi hittar ett par spots som håller lite gädda och slutresultatet blir 10 st. Vissa gäddor under dagen var helt galna, dem simmade rakt in i båten och vissa fick tuppjuck vid fotografering vilket resulterade i lite blodutgutelse men det står man lätt ut med.

Mina nya kläder fick verkligen bekänna färg men ösregn och hård vind var en baggis för detta set och jag är mer än nöjd med mitt inköp. Nu kan jag pensionera min flytoverall...

Tack Jonas för en grym dag med många grin och härliga knyck i våra spön.

• Kommentarer(2)//fiske.gol-dahlgren.com/#post471

Nya Kläder

FiskeSkapad av Johan Dahlgren 2012-10-08 19:21:38
Ända sedan jag köpte min flytoverall för fyra år sedan har jag vantrivts i den. Den är väldigt varm och man slipper flytvästen men den är inte ett bekvämt plagg, tycker jag. Alltså var det dags att investera i något annat. Valet föll på ett set från Pinewood, Lappland Extreme. Vad jag har läst så skall detta set vara super och min plan är att kunna ha detta genom hela senhöst-vinter-tidigvår. Genom att variera antalet lager man bär under skall det nog gå bra, vi får väl se. Första testet blir snart eftersom en ny Blekingetur är planerad, om inte vädrets makter sätter käppar i hjulet.

• Kommentarer(0)//fiske.gol-dahlgren.com/#post470

Blekingefiske!

FiskeSkapad av Johan Dahlgren 2012-09-11 21:09:50
Jag och Jonas har varit i Blekinge och kört ett pass. Kändes gött att komma iväg på lite rejält fiske efter en del mindre lyckade kortpass. Direkt på morgonen var gäddorna lite tjuriga med det lossnade snart och vi hade trevligt fiske. Dagens höjdpunkt blev ett dubbelhugg på mitt och Jonas spö, gäddorna högg exakt samtidigt och efter två synkade mothugg blev det dubbeldrillning. Resultatet blev 13 st gäddor i båten, dock vägde största gäddan inte mer än 4,7. Av alla beten vi körde med utmärkte sig ett framför de andra: McMio Tail i Tånglake. Jag tog 7 av mina 8 gäddor på denna, helt klart dagens vinnare.

Tack Jonas för en grym dag! Jag somnade med ett leende på läpparna den kvällen med 12 härliga fisketimmar i kroppen.

• Kommentarer(0)//fiske.gol-dahlgren.com/#post466

Renz på Sportfiskegiganten

BetenSkapad av Johan Dahlgren 2012-08-21 18:53:52
Nu på Torsdag (23 aug) kan ni träffa Renz på Sportfiskegiganten och snacka Svartzonkerbeten! Han kommer packa upp och hänga beten på väggen samtidigt som han svarar på alla era frågor. Passa på att få tips om hur du skall rigga tailar och paddlar och hur du bäst fiskar med Svartzonkerbeten. Fredrik är på plats 15.00, missa det inte!

Läs mer om detta event här!

• Kommentarer(0)//fiske.gol-dahlgren.com/#post463

Semester och Brillor

FiskeSkapad av Johan Dahlgren 2012-07-30 18:48:33
Jag har varit iväg på en veckas semester med familjen, vi hyrde en fin stuga med sjötomt och hade det jättebra.

Jag har också hunnit fylla år vilket resulterade i nya fiskeglasögon. Min snälla fru kom ihåg vilken modell jag ville ha, kalasbra! Skall provfiska dem nu i veckan. Det blir tidiga morgonpass. Bara jag, gäddorna och mina glasögon i full harmoni.

Hoppas att ni alla har en skön semester.

/ Sommarhälsningar från Johan

• Kommentarer(0)//fiske.gol-dahlgren.com/#post456

Kvällspass

FiskeSkapad av Johan Dahlgren 2012-06-29 07:30:59
Gårdagens kvällspass började som en seg historia men en nerblyad McMio skulle till slut rädda kvällen från fiasko. Jag fiskar betet längs med ett parti med kraftig växtlighet när en pigg sommargädda plötsligt bjuder upp till fight. Härliga knyck, hårda rusningar och en man i vadare med ett leende på läpparna. Till slut är gäddan helt utmattad och landning samt vägning går smärtfritt. Vågen visar 5,8 kg och jag pulsar ut med gäddan så snabbt jag kan för att hon skall få sin frihet tillbaka. Jag och gäddan står och myser lite i kvällssolen, sedan simmar hon hem med igen.

Härlig kväll med pigg sommardam.

• Kommentarer(1)//fiske.gol-dahlgren.com/#post449

Midsommardagen

FiskeSkapad av Johan Dahlgren 2012-06-23 19:38:56
Jag har varit iväg och kört ett pass. Jag såg inte en kotte vid vattnet, alla var kanske bakfulla utom jag? Hur som helst var gäddorna petiga idag, mesiga hugg och följare var tydligen dagens tema. Men jag pillade upp en liten rackare som hade snott in kroken så illa i underkäken så jag fick klippa krokarna. Sedan simmade han lyckligt tillbaka. Även denna tur vart det blå/silver som domminerade. Både i ZonkerTail och McPaddel.

Min främsta älskling för tillfället, vackert sittandes på en pedestal!

• Kommentarer(0)//fiske.gol-dahlgren.com/#post445

Fredag kväll

FiskeSkapad av Johan Dahlgren 2012-06-16 11:41:24
I fredags kväll stack jag iväg och drog två snabba gäddor istället för att titta på fotbollen. Som vanligt på sistone var det ZonkerTail i blå/silver som stod för alla kontakter.

När jag släpper tillbaka första gäddan får jag syn på en stump gul flätlina i vassen, kan det vara mitt bete som jag kastade bort för två veckor sedan? Jajamen, dessa Zonkertailar har en förmåga att återvända till sina ägare efter ett par veckor i plurret. Lite solblekt svans men annars i perfekt skick.

Vattnet var ljummet och gäddorna pigga, kalashärlig sommarkväll.

• Kommentarer(0)//fiske.gol-dahlgren.com/#post442

Blekinge

FiskeSkapad av Johan Dahlgren 2012-06-07 18:45:46
Jag har varit i Blekinge med Jonas. Vi hade svårt att hitta fisken, endast djupt inne i skärgården stod det fisk och den var inte stor. Dock hade vi en trevlig dag. Mcmio Tail i Lake stod för nästan alla kontakter, den går precis under ytan och är väldigt lättfiskad i Blekinge. Totalt blev det 8 fiskar i båten.

• Kommentarer(0)//fiske.gol-dahlgren.com/#post438

Söndag kväll

FiskeSkapad av Johan Dahlgren 2012-05-28 06:51:35
I söndags kväll kom jag äntligen iväg på ett pass. Nästan omedelbart får jag ett stjärthugg men gäddan vill inte fastna, den lämnar bara en stor reva i svansen på en blå/silver Zonkertail. En stund senare får jag hugg igen på samma spot och denna gången fastar gäddan, en liten snipa.

Jag byter ställe och det smäller med det samma, ett monsterhugg. Jag sätter full press och spöt står som en pilbåge. När jag pressat upp gäddan ser jag att den inte är stor, liten besvikelse men väldigt rolig fight.

Blå/Silver stod för alla kontakter under kvällen. Skönt att få komma iväg och känna lite ryck och knyck i spöt.

• Kommentarer(0)//fiske.gol-dahlgren.com/#post432

Ny fjärrkontroll

BåtSkapad av Johan Dahlgren 2012-05-17 14:34:51
Igår fick jag min nya fjärrkontroll till elmotorn. Den gamla gick sönder men jag hade garanti kvar. Per-Åke på Orsa Fiske Center fixade det snabbt och smidigt. Jag har också varit hos Fredrik och hämtat en laddning med paddlar. Dom är kalashärliga, Tack Claes! Fisket har det varit dåligt med, tiden har inte räckt till. Skärpning måste ske. Ha det godis allihopa!

• Kommentarer(0)//fiske.gol-dahlgren.com/#post426

Film - Svartzonker och Johan Ruhe

FiskeSkapad av Johan Dahlgren 2012-04-30 14:59:22
Claes och Johan Ruhe från kanalgratis.se har varit ute och fiskat i Claes nya båt. Dom hårdtestade blad annat den nya spöserien som Claes utvecklat i samarbete med ABU Garcia. Fisket var bra med en fantastisk topp på 11060g. Denna fina gädda fastnade även på film, kolla här nere! Läs mer om deras fiske på Claes ABU Garcia-blogg.

• Kommentarer(0)//fiske.gol-dahlgren.com/#post421

Efter jobbet fiske

FiskeSkapad av Johan Dahlgren 2012-04-27 20:48:12
Stack iväg en sväng efter jobbet idag. Fiskarna var små men det var lite action så jag hade roligt. 3 st fiskar upp några missade och 10-15 följare. Kärleken till den nya ABU/Svartzonker McMio blir bara starkare hela tiden.

Trevlig Helg allihopa!

• Kommentarer(0)//fiske.gol-dahlgren.com/#post419

Blekinge...

FiskeSkapad av Johan Dahlgren 2012-04-19 21:06:29
Jag och Jonas var uppe i skärgården i söndags. Det blev en seg historia med många följare och mesiga hugg. Dock var där en fisk som bestämde sig för att inhalera en Zonkertail Mälaren med grön svans.

Fisket var som sagt kass men jag fick privilegiet att stifta bekantskap med nya McMio Tail från ABU/Svartzonker. Omedelbar och kraftig kärlek uppstod. Jag kan inte vänta tills jag får fiska den i gäddfärgen till sommaren.

Bästa Fiskehälsningar

Johan

• Kommentarer(0)//fiske.gol-dahlgren.com/#post415

Svartzonker i Napp och Nytt

BetenSkapad av Johan Dahlgren 2012-04-18 11:48:21
Abu's katalog Napp och Nytt 2012 är ute nu. Ni hittar lite info om Claes och hans ABU/SZ-beten på sidan 102-107.

Ni kommer direkt till rätt sida om ni klickar här!

Rapport om mitt fiske i Blekinge kommer inom kort.