Fiskebloggen Dahlgren

Förvaring ReservGummi

FiskeSkapad av Johan Dahlgren 2013-09-02 15:33:37
Hej!

Som jag sade förra veckan skulle jag under helgen organisera mina gummisvansar så att det blev ordning och reda. Detta är nu gjort och det blev väldigt bra. Jag har länge tittat efter en liten väska för detta ändamål och nu har jag äntligen hittat något som jag är till freds med. Det blev en väska från Savage-Gear: Organizer Lure Bag.

Den är tvådelad. Ena sidan innehåller en beteslåda och andra sidan ett blädderblock av plastfickor.

Lådan är perfekt att ha Paddlar i och flastfickorna utmärkta till övriga svansar.

Det ända man får tänka på är att inte lägga alla svansar på samma håll i fickorna, det blir väldigt tjockt då och väskan blir svår att stänga. Lägger man dem lite omlott blir det utmärkt.

Känns skönt att ha ordning och reda. Lägg gärna en kommentar och berätta vad ni tycker.
Skall bli en ren fröjd att få svansar uppkäkade av gäddor från och med nu... :-)

• Kommentarer(1)//fiske.gol-dahlgren.com/#post474

Åter i Bloggsfären

FiskeSkapad av Johan Dahlgren 2013-08-30 17:17:20

Hej Allihopa!

Oj, vad det blev långt mellan inläggen. Jag har inte haft något driv att blogga, dock har jag inte slutat fiska. Som ni ser har bloggen bytt namn och utseende. Broder Fredrik Renz sköter sin rapportering på Facebook som ni säkert känner till.

Om inte så hittar ni honom här! Jag har bestämt mig för att köra på med bloggen själv. Jag tror ju inte att jag har så många läsare kvar smiley men jag kör på!

Lämna gärna en kommentar så ser jag kanske något litet liv i alla fall... :-)

Jag och Fredrik var iväg 2 heldagar under våren som för min del resulterade i en fin 6:a (ej vägd) samt lite mindre fiskar.

Senaste turen gick till Blekinge, jag och Jonas stack iväg och hade jättetrevligt fiske. Fina vindar och behaglig temperatur samt bra fiske gjorde detta till en kanondag. Vi landade 20 gäddor med en topp på 8.7 (vägd). Supertack för denna dagen Jonas, du skall bara lära dig att skilja på broms och koppling när du skiftar till automatlåda... :-)

Jag vill dock poängtera att Jonas fullkommligt krossade mig i antal gäddor även om jag hade lyckan att fånga den stora.

Till sist vill jag också berätta att jag har inhandlat en ny lite mindre väska för att kunna organisera mina gummisvansar. Innan har jag haft alla i en stor kraftig platspåse men det funkar inte längre, ordning och reda skall det vara. Detta skall fixas till i helgen.

Jag lägger upp bilder samt recension i början på nästa vecka.

Ha det!

• Kommentarer(4)//fiske.gol-dahlgren.com/#post473

Spö från Svartzonker

FiskeSkapad av Johan Dahlgren 2012-10-26 17:23:21
Som ni kanske vet har spöna från svartzonker nu landat i butikerna. Två härliga gäddpåkar finns nu tillgängliga, ni hittar dem här:

Jerkspö

Spinnspö

Skynda och köp!

• Kommentarer(0)//fiske.gol-dahlgren.com/#post472

Blekinge

FiskeSkapad av Johan Dahlgren 2012-10-19 06:38:05
Jag och Jonas har varit uppe i Blekinge och kört ett pass. Rejält med vind höjde humöret på morgonen. Dock börjar dagen ganska segt men framåt förmiddagen har plötsligt Jonas en 20+ som följare. Enda problemet är att det inte är en gädda utan en säl. Lyckligtvis hugger inte sälen på Jonas McMy, det hade nog blivit en intressant fight! Sälen fortsätter att förfölja oss men till slut lyckas vi skrämma iväg den, trevlig naturupplevelse men nu var det ju gädda vi skulle fiska. Ösregn och galna vindar gör det svårt för oss under dagen men vi hittar ett par spots som håller lite gädda och slutresultatet blir 10 st. Vissa gäddor under dagen var helt galna, dem simmade rakt in i båten och vissa fick tuppjuck vid fotografering vilket resulterade i lite blodutgutelse men det står man lätt ut med.

Mina nya kläder fick verkligen bekänna färg men ösregn och hård vind var en baggis för detta set och jag är mer än nöjd med mitt inköp. Nu kan jag pensionera min flytoverall...

Tack Jonas för en grym dag med många grin och härliga knyck i våra spön.

• Kommentarer(2)//fiske.gol-dahlgren.com/#post471

Nya Kläder

FiskeSkapad av Johan Dahlgren 2012-10-08 19:21:38
Ända sedan jag köpte min flytoverall för fyra år sedan har jag vantrivts i den. Den är väldigt varm och man slipper flytvästen men den är inte ett bekvämt plagg, tycker jag. Alltså var det dags att investera i något annat. Valet föll på ett set från Pinewood, Lappland Extreme. Vad jag har läst så skall detta set vara super och min plan är att kunna ha detta genom hela senhöst-vinter-tidigvår. Genom att variera antalet lager man bär under skall det nog gå bra, vi får väl se. Första testet blir snart eftersom en ny Blekingetur är planerad, om inte vädrets makter sätter käppar i hjulet.

• Kommentarer(0)//fiske.gol-dahlgren.com/#post470

Regn & regn....

FiskeSkapad av Fredrik Renz 2012-09-22 21:40:19
Dagens fiske var regnigt och segt som vanligt när Dennis är med, men många garv avlöste vandra. Första platsen så tappas en och fastnar i ett stabilt gälgrepp...

Fångst man, DEN lille djävulen, resten av dagen består av följare menmen en bra dag ändå!!!

• Kommentarer(0)//fiske.gol-dahlgren.com/#post469

Blekinge

FiskeSkapad av Fredrik Renz 2012-09-22 21:04:52
Ett par dagar i blekinge är avklarade för en tid sen. Vattennivån spökade som vanligt högt lågt högt lågt, vår mellandag så var det ner gående vatten så det var tok segt. Dag ett och dag tre var bättre men mycket smått som det är högre upp i Blekinge......

McMyTail i röd-svart och lake var bäst, svartzonkerTail och McTail i dess olika kostymer funkade finfint men dom små söta McMyTail grymma!!!

Stort Grattis till Paul som drog till med PB En 103a på 7,3kg.....som blev resans största, näst största var min 101a på 7kg...

Även Magnus Andersson var på plats som körde solo i sin båt fiskade grymt bra..

Men jag hoppas på ett nytt Blekinge äventyr snart efter Festivalen så får det nog villa lite.

• Kommentarer(0)//fiske.gol-dahlgren.com/#post468

Lite av varje!!

FiskeSkapad av Fredrik Renz 2012-09-13 20:02:35
Först vill jag tacka Anders Thomasson för hjälpen med nya loggan och hovtröjan....

Sen kom ett grönt paket med lite McRubber som har fiskat galet bra..

Jag och min nya unge vän Dennis Davidsson (som spöar skiten av mig vare gång, måste vara åldern) vi körde både lördag och söndag. Lördag = Tok storm söndag vindstilla.... inte ett rätt så vi hade segt fiske.

Jag krokade även en grymt tung fisk som inte var glad, som förlorades efter ganska lång drill, var inte bitter alls......... nya tag....

• Kommentarer(1)//fiske.gol-dahlgren.com/#post467

Blekingefiske!

FiskeSkapad av Johan Dahlgren 2012-09-11 21:09:50
Jag och Jonas har varit i Blekinge och kört ett pass. Kändes gött att komma iväg på lite rejält fiske efter en del mindre lyckade kortpass. Direkt på morgonen var gäddorna lite tjuriga med det lossnade snart och vi hade trevligt fiske. Dagens höjdpunkt blev ett dubbelhugg på mitt och Jonas spö, gäddorna högg exakt samtidigt och efter två synkade mothugg blev det dubbeldrillning. Resultatet blev 13 st gäddor i båten, dock vägde största gäddan inte mer än 4,7. Av alla beten vi körde med utmärkte sig ett framför de andra: McMio Tail i Tånglake. Jag tog 7 av mina 8 gäddor på denna, helt klart dagens vinnare.

Tack Jonas för en grym dag! Jag somnade med ett leende på läpparna den kvällen med 12 härliga fisketimmar i kroppen.

• Kommentarer(0)//fiske.gol-dahlgren.com/#post466

Sen rapport

FiskeSkapad av Fredrik Renz 2012-09-04 18:20:01
Har inte fiskat intensivt på sistone men nu drar jag igång, hoppas värmen håller sig borta.. Kalendern är fullproppade med fiske satan vad härligt.... I helgen drog jag iväg på ett morgonpass för vädret såg bra ut.. Men dom första timmarna hade jag en virvel som dagen första kontakt. Ett område har varit mycket bättre i varmare vatten temp, så rätt så, här var dom gröna på gång. Aggressiva hugg och total slukade beten var inget ovanlig, stridslusten var hög med flera roliga drillar. Tillslut var 12 gäddor landade på ca 15-20 kontakter, 3st över 5kg med en topp på 9,2kg och 104 lång galnaste rygg jag sett trodde att den var mycket tyngre!!

Typisk gädda från detta vatten, kort med låg profil och en helt galen rygg. Tyvärr så blev självutlösta bilden kass så dessa bjuder jag på...

SvartzonkerTail och McTail med paddel var dagens beten!

Ha det söttisar

• Kommentarer(0)//fiske.gol-dahlgren.com/#post465

Uppdatering

FiskeSkapad av Fredrik Renz 2012-08-19 13:39:29
Igår kom jag ur garderoben gick med facebook bättre sent än aldrig.... Kommer att gör dom flesta uppdateringar där nu istället...

Massor med nytt har hänt, håller på att starta företag. Företagsnamnet blir nog Renz SportFiske... Som kommer vara samarbetspartner med Svartzonker........

Ja just det, ny båt har jag med skaffat och jag älskar den.......

Så nu vet ni var jag finns!!!!!

• Kommentarer(4)//fiske.gol-dahlgren.com/#post462

Öresund

FiskeSkapad av Fredrik Renz 2012-08-05 19:28:06
Idag fiskade jag med bröderna Davidsson, vädret såg bra ut för att jaga torskarna. Jag har fiskat ett par pass med unge Dennis Davidsson, som är en vass gäddfiskare (som inte kommit med på bloggen). Men idag fick även lille bror Davidsson följa med.

Men redan på första "driften"hade jag så känslan om segt fiske, vind och ström motverkade varan.

Men efter lite sökande så hittar vi en het fläck på 18meter som alla ca 35 torskar landas.

Efter klockan två så blev det dött så vi körde mot rampen.

Såklart fick ett par torskar följa med hem.

• Kommentarer(0)//fiske.gol-dahlgren.com/#post460

Blekinge med familjen

FiskeSkapad av Fredrik Renz 2012-08-02 22:51:15
Vi prickade rätt med vädret när vi var i Blekinge grymt högtryck, vi badade på sandbanker från båten som vi alla blev riktigt bitna av.

Felicia lyckades också fånga sin första gädda.

En skön vecka med familjen.

Sen jag kom hem har jag fiskat ett pass efter gädda med tre små upp. Häromdagen var vi på torskfiske men efter en halvtimme på sjön fick vi avbryta, massor med regn åska hårda vindar...

• Kommentarer(0)//fiske.gol-dahlgren.com/#post459

En dag med PigKing

FiskeSkapad av Fredrik Renz 2012-08-02 21:55:36
Himlen var klarblå helt ok vindar som gick i sydväst, men spökande vattennivå (Ner gående vatten) ställde till det. Men många skratt höjde hoppet, men efter ett par timmar hade Fredrik"PigKing"Johansson ända gäddan i båten. Dagen innan plockade jag nästan en handfull gäddor på kort tid i samma området som vi fiskade av.Men vi ändrade lite på taktiken då kom gäddorna upp inget vassfiske där inte...... Vi fiskade på 4-8 meters djup på varierad botten struktur. Sen åkte grillen fram, heta korvar med bröd så var fiskesuget på topp.. Men dom sista timmarna sjukt sega fisket men våra humör var på topp efter en härlig dag....

Tio gäddor i båten kunde varit mycket sämre.

• Kommentarer(0)//fiske.gol-dahlgren.com/#post458

Semester och Brillor

FiskeSkapad av Johan Dahlgren 2012-07-30 18:48:33
Jag har varit iväg på en veckas semester med familjen, vi hyrde en fin stuga med sjötomt och hade det jättebra.

Jag har också hunnit fylla år vilket resulterade i nya fiskeglasögon. Min snälla fru kom ihåg vilken modell jag ville ha, kalasbra! Skall provfiska dem nu i veckan. Det blir tidiga morgonpass. Bara jag, gäddorna och mina glasögon i full harmoni.

Hoppas att ni alla har en skön semester.

/ Sommarhälsningar från Johan

• Kommentarer(0)//fiske.gol-dahlgren.com/#post456

Kunde inte hålla mig!!!

FiskeSkapad av Fredrik Renz 2012-07-18 21:27:31
Igår drog jag iväg på ett par timmars fiske och gäddorna var på gång. Kul sommar fiske men dom var svåra att återsätta, alla krokades av i vattnet inget att be för..... Sen var det tid för en BLUNDER...... Jag har sett ett tag att ankarlinan var sliten på ett ställe..... ja vad tror ni hände.... Inget ankare mer...... försökte drift fiska i stormen MEN lönlöst.

Jag svor hela vägen till bilen, men 7-8 fiskar i båten med två över fem (uppskattat) på knappt tre timmar.

SÅ jag körde på fiske även idag. Morgonen började med jag försov mig men kom iväg tillslut.

5-6 kontakter hade jag omgående men inga gäddor i båten, missade många gäddor idag, mycket smått och väldigt petiga.

Fem gröningar upp på betydligt längre fiske hade mer än 20 kontakter.

Tack Herr Blom för bytet, Mycket nöjd PS den var mycket finare innan heheheh......

Nu åker är det tid för familje semester.....

/Renz Nu vill jag ha solsken så frugan blir glad SEN kan gäddsommaren fortsättasmiley

• Kommentarer(0)//fiske.gol-dahlgren.com/#post455

Semester Tider

FiskeSkapad av Fredrik Renz 2012-07-13 19:03:47
Min sista arbetsdag var kort men härlig nu är det semester SÅ GÖTT...... Idag tog jag mig i kragen, köpt Fiske journalens senaste nummer.. Claes "svartzonker" Claesson bjuder på sommartips efter gädda även grilltips hehehehe. Men föredrar FiskeFeber mycket bättre skribenter..........

Nästa vecka ska jag fiska med en RIKTIG spinnfiske räv Fredrik"pigking"Johansson från djupaste Småland. Vi semestrar ganska nära, så när våra familjer har tröttnat på två sur gubbar som vill ha skitväder med sydliga vindar SÅ är det tid........... för gröna gurkor.

Kommer dra ner på fiske ett tag framöver så kommer trögt kan jag lova Men snart på vift igen.....

Trevlig semester & glad fortsatt sommar.......

• Kommentarer(0)//fiske.gol-dahlgren.com/#post454

Inget Historiskt Fiske

FiskeSkapad av Fredrik Renz 2012-07-06 21:47:45
Men kul, jag blev hämtade av Hansson från predatorfiske för ett tidigt morgon pass. Våra humör var på topp, fisket i sjön har varit sådär men det kändes HET. När båten skulle låsas upp av mig så anföll en bisvärm mig och blev stucken. Sprang för livet och Martin undrade vilka droger jag går på HALLÅ det är ju Herr Renz............DROGER! JaJa vi kom ut på sjön första två timmarna hade vi inte sett röken av några gäddor så det blev KAFFE. Under kaffet så kom jag på en IDE.............. Vem ska fixa så allt blir låst....... TÄVLING, nu ska vi tävla om som fixar allt vid båtplatsen, nu är det allvar. Efter två timmar till så var fortfarande 0-0, vattenkvaliten var usel och det var tok segt.

Renzaspinnare, TrickyTail med paddel, McPaddel visade vägen och 5-0 till mig hehehehe, jag delade ut många onda kommentarer, BIBIBIBIBIBIBIB sjöng jag högt men jag är en snäll kille. På väg till båtplaten så smyg trollar Herr Hansson upp dagen största gädda och det luktar fusk lång väg.

Tillslut blir det 5-2, när åror och båt skulle låsas satt jag i bilen heeehe KUNGLIGT, men det gick bra, Herr Hansson var lättad.

Dagens största, mina fem gröna vägde ungefär max 3kg tillsammans men vinnare ändå......